Podejście do kalkulacji ceny usługi
I. Ceny standardowe
Ilekroć sam szukam usług na rynku nieodmiennie denerwuję się, gdy w miejscu takim, jak to zamiast wskazówki o cenie widzę długi wywód uzasadniający konieczność indywidualnej wyceny każdej usługi. Ta konieczność jest dla wszystkich oczywista a ja nie chcę denerwować moich potencjalnych Klientów, więc sam zaczynam od podania indykatywnej standardowej ceny naszej pracy:
35 € za godzinę
Oczywiście jest też cena podwyższona dla niektórych usług specjalistycznych, cena obniżona, dla usług mniej wymagających i zestaw upustów, uzależnionych przede wszystkim od profilu Klienta. Duży wpływ na dotkliwość ceny dla Klienta ma sposób i termin zapłaty: jaka część zapłaty oczekiwana jest z góry a jaka może być odroczona, jaka część wymaga płatności gotówkowej a jaka może zostać uregulowana w innej formie i od czego to zależy - patrz TU.
II. Rabaty
Rabaty wynikają z naszej filozofii, streszczonej TU. Ta filozofia nie jest bowiem elementem strategii marketingowej tylko faktycznym fundamentem naszej działalności, mającym w związku z tym faktyczne konsekwencje - również cenowe. Lepiej będzie to można zrozumieć po zapoznaniu się z naszą filozofią. Dla tych, którzy przed jej analizą chcą poznać podstawy naszej polityki rabatów streszczamy tę politykę poniżej:
- rabat jest tym większy, im trudniejsza jest sytuacja płatnicza Klienta,
- rabat jest tym większy, im bardziej działalność Klienta może pozytywnie wpływać na rozwój lokalnej społeczności, w której działa Klient.
Krótki komentarz (dłuższe uzasadnienie dostarcza oczywiście filozofia). Warunki 1 i 2 zawsze są rozpatrywane łącznie, gdyż potrzebne jest wyważenie ich oddziaływania. Z 1 wynikałoby bowiem w szczególności, że zazwyczaj (choć nie jest to regułą bez wyjątków), Klienci mniejsi (osoby fizyczne, mikro- i małe przedsiębiorstwa, nieduże NGO) mogą liczyć na większe upusty, niż Klienci więksi (duże przedsiębiorstwa, organizacje, korporacje), gdyż ich siła płatnicza jest mniejsza. Z kolei z 2 wynikałoby odwrotnie, bo im większy Klient tym większe może być jego pozytywne oddziaływanie na otoczenie ( to również nie jest regułą, od której nie znamy licznych odstępstw). Te dwa kryteria prowadzą więc czasem do przeciwstawnych wniosków i dlatego swoją ograniczoną moc produkcyjną E-CFO musi dzielić w taki sposób, aby równoczęśnie zachować zdolność: i do kontynuacji własnego działania i do świadczenia usług całemu spektrum Klientów.
Klienci w tarapatach finansowych mogą w zasadzie liczyć na wsparcie w postaci rabatu tylko wówczas, gdy jest szansa na to, że ich przyszła działalność może wiązać się z odzyskaniem efektywności a ta efektywność będzie mierzona pożytkami nie tylko dla danego podmiotu ale i dla jego interesariuszy.
Podmiot, który ze swej natury w sposób systematyczny niedomaga, nie jest w stanie spełniać kryterium 2. Taki podmiot nieustannie sam wymagając pomocy, jest nieodmiennie obciążeniem dla otoczenia. E-CFO nie jest w stanie takiej pomocy świadczyć w zbyt dużym wymiarze. Nie oznacza to, że podmioty, a zwłaszcza poszczególne osoby wymagające pomocy nie powinny naszym zdaniem pomocy uzyskiwać. Przeciwnie, naszym zdaniem niektórzy ludzie a także organizacje, chociaż nigdy nie będą w stanie podejmować roli wytwórcy czy dostawcy, mają prawo oczekiwać pomocy, godnie żyć i współuczestniczyć w podziale tego, co razem wytwarzamy. Tyle tylko, że do świadczenia tej pomocy potrzeba zasobów i organizacji, których E-CFO niestety jeszcze nie posiada dość wiele. Dlatego E-CFO jest w stanie jedynie część swoich możliwości i tylko incydentalnie przeznaczyć na bezpłatną pomoc bądź upusty dla osób i organizacji mających problemy płatnicze a nie rokujących co do uzyskania zdolności stabilnego pozyskiwania środków płatniczych.
Szczególnie uprzywilejowuje natomiast E-CFO te osoby i te podmioty, które choć obecnie nie prowadzą jeszcze szerokiej działalności, to jednak działając na zasadach maksymalnie profesjonalnych dążą do celów wytyczonych zgodnie z zasadami leżącymi u podstaw naszej filozofii: których najwyższą wartością jest rozwój nie tylko własny ale rozwój wraz z otoczeniem, dla którego i w którym działają. Zapewniamy, że chociaż w dzisiejszych czasach niemal wszystkie organizacje ogłaszają, że działają dla dobra otoczenia, to dysponujemy bardzo efektywnymi i prostymi kryteriami oceny, czy jest to jedynie slogan reklamowy, czy też zasada powiązana z faktycznymi kryteriami decyzyjnymi w organizacji. W naszym przypadku odczytać to można i z konstrukcji cennika i z codziennych decyzji biznesowych, w tym co do wyboru projektów.
III. Ceny specjalistyczne
W przypadku usług wymagających szczególnych kompetencji, świadczonych z najwyższą intensywnością i wiążących się z najwyższą odpowiedzialnością, stosujemy ceny indywidualnie negocjowane, przekraczające cenę wskazaną w części I ale nie przekraczające cen rynkowych.
IV. Wycena ryczałtowa
W przypadku takiego życzenia Klienta odchodzimy od zasady wyceny godzinowej (time and material) i stosujemy cenę ryzczałtową ustaloną z góry - przed realizacją zadania. W przypadku szczególnie rozbudowanych zadań wycena taka może wymagać przeprowadzenia wstępnego badania zakresowego (tzw. scoping exercise), które prowadzone jest wspólnie z Klientem w celu określenia szczegółów wymagań i zakresu prac. Niekiedy, o ile samo takie badanie wymagałoby istotnych nakładów pracy ze strony E-CFO, zlecenie samego badania wymaga podpisania odrębnej umowy z określoną ceną ryczałtową, zaś podpisanie właściwej umowy zawieszone jest do czasu realizacji umowy badania wstępnego.
V. Koszty dodatkowe
W przypadku typowych zleceń, cena wskazana w części I, obejmuje całość obciążeń finansowych Klienta - to znaczy pokrywa również własne koszty działania E-CFO. Jednak w przypadku takich zleceń, które wiążą się z istotnymi kosztami dodatkowymi, na przykład wymagają organizacji zajęć zamiejscowych, ponoszenia znacznych kosztów podróży, bądź realizacji zakupów od stron trzecich, zakres i rodzaj takich kosztów przenoszonych na Klienta jest szczegółowo ujmowany w umowie.